ميزة جدول التنقل

جدول التنقل

خلاصة الماستر والدكتوراه والزمالة : في مصر ..!!

خلاصة الماستر والدكتوراه والزمالة :
كلام موجة لصغار السادة الأطباء من تكليف ونواب والسادة الأخصائئين الحاصلين على الماستر ولم يتقدموا لأي شهادة جديدة.
اولا الماستر:
السلام عليكم دكتور حسين معاكم دكتور عربي كان بإمكانه الدراسة على نفقة الدولة في أي مكان فالعالم ولكنه قرر يواصل دراسته في مصر لأسباب شخصية وهو على دراية كاملة بالوضع الطبي كما انه عضو نقابة الأطباء المصرية فأسمعوا مني اني لكم ناصح أمين
سجلت ماستر قصر عيني " وأتممت تدريبي فيه 3 سنوات " لأن القصر العيني يعامل العرب معاملة الطبيب المقيم " دراسة 3 سنوات بنفس نظام الاجازات " وتحصلت على الماستر من الكلية في نهاية ال 3 سنوات الحمد لله .
المفيد :
1- اما رجعت بلدي الماستر ده " سواء من مصر او من امريكا " لا يمكنني الترقية به لدرجة أخصائي " وليس استشاري " وأقف عند ما يساوي مساعد اخصائي , ويجب عليا استكمال شيء بعده سواء دكتوراه او زمالة عربية او اجنبية .
2- داخل مصر في كليات الماستر عندها لا يشترط حضور العرب عدد معين من السنوات وجامعات كبيرة ليست اقليمية .
3- يوجد جامعات اقليمية مستواها ضعيف جدا وتكاد تكون غير معتمدة لدى بعض البلدان العربية ومع ذالك تتساوى داخل مصر مع جامعات اخرى وبالتالي تتساوى شهادتها ببعضها .
4- مستوى التعليم في الماستر " لمن هم داخل الكلية سواء طبيب مقيم او طبيب مقيم زائر أي طبيب عربي لا يقارن مطلقا بمن هو " طبيب صحة " لانه في اكثر الكليات تعقيدا على مستوى الجمهورية وهي " القصر العيني " لا تشترط سوى " 6 أشهر حضور " طيلة فترة الماستر , يعني اللي منكم في مكان كويس حيتعلم واللي مكانه على قده مش حيتعلم والكل بيدخل الامتحان مرة او 2 او 3 وبيعدي وفالاخر تتساوى الشهادات !!
بين من تلقى تدريب ومن لم يتلقى تدريب وده سببه خلل المنظومة التعليمية .

ثانيا الدكتوراه :
اما رجعت تاني لمصر التحقت بالدكتوراه في نفس الكلية القصر العيني " كنت طالب تائه فالقسم " ليس مطلوب مني أي التزامات لا حضور روندات ولا نشاطات علمية داخل القسم ولا يجب عليا حضور غرفة العلميات وانما اجتهاد مني وصراع بيني وبين ال م.م لانهم يرون أن لهم الاولوية .
الكلية نظريا لا تشترط على الاقسام نظام معين كل ما عليا هو امضاء اللوج بوك في خلال شهرين فقط يتم فيهم القاء المحاضرات وبعد مرور سنة ونص من تسجيل البروتوكول يحق لك مناقشة الرسالة ثم تمتحن وشكرا.
يعني لو نمت في بيتنا لحين حولي على الشهادة ولا حد حيقولي انت فين وبالتالي ولا حتعلم حاجة حقضيها نبطشيات في أي مكان عشان اوفر متطلباتي واحس اني بشتغل وبس.
بعد كام شهر وقفت مع نفسي وقفة جادة بعد ما رأيت النظام من الداخل " النجاح بالتزكية لمن هم بالداخل بعد 2-3 مرات في المتوسط , في حالات دخلوا 9 مرات وهم من ال م.م لاسباب تخص سياسة القسم , في من وصل ل 11 مرة وهو بره القسم !!
فتوصلت ان من هم بالخارج سيكون الامر مرير وغير معلوم ولا محدد المدة لانهم لا ظهر لهم يجب عليهم البقاء من 5-6 مرات او اكثر في الامتحان لكي تستشعر اهمية الموضوع غير المصاريف المبالغ فيها وطبعا كل سنة تدفع مصاريف لحين حصولك على الشهادة .
والحقيقة ان اللي بياخذ الدكتوراه بيكون شاطر غصبن عنه " لانه حيذاكر كل جديد في تخصصه غصبن عنه والا حيسقط لحد اما يتم فصله " فالبتالي هي كنظام لا يوفر الابداع ولا يخلق مبدعين وانما كسياسة حيخلق مجتهدين غصبا وقصرا " عشان تنجح نظري وعملي " ... ولن تنجح في سوق العمل كم هو داخل الكلية ومعاه نفس شهادتك لانك ممنوع او يُضيق عليك او لا تاخذ فرصة كافية في ممارسة المهنة كمن هم من داخل الكلية "
يعني لو انت مش م.م حتبقئ شاطر نظري ودي تنفعك في بعض التخصصات " لكن تخصصات كتير حتبقئ زيك زي اللي معاه ماستر بفارق انك شفت وسمعت عن حالات هو مسمعش عنها بس انت مشتغلتهاش " متحورش لو انت مش من الكلية مش حتشتغل بحريتك " ولا يمنع من وجود استثناءات في كل الاماكن ولكن تظل استثناءات .

ثالثا : الزمالة :
بناء على ما قيل في الدكتوراه قررت أجمد الدكتوراه والتحقت بالزمالة , اولا انتظرت في تخصصي قائمة انتظار 8 شهور ثم بدات مسيرة جديدة من المعاناة فالزمالة هشه من داخلها " حيث تعامل ملتحقيها انهم نواب جناير " مهما كانت درجاتهم العلمية " وقد تتفاجأ بأن من كان فالثانوية العامة وقت ما كنت انت اخصائي انه هو سنيور الجدول لانه ابن المكان !! "
وطبعا انت ونصيبك في التوزيع وسياسة القسم والزمالة لا تستطيع فرض سياستها على كل اماكن التدريب وكل هذه عيوب لكن فيها ايجابيات كتير اذكر منها :

1- تفرض تدريب اكلينيكي الزامي محدد المدة لكل ملتحق بها ودي في حد ذاتها ميزة ليست فالماستر او الدكتوراه " بالنسبة للمصريين " ولكلن للعرب فالماستر كما ذكرت في بعض الجامعات تفرض تدريب الزامي طول مدة التدريب " والبعض وليس الكل ".
2- في بعض التخصصات يوجد فرض مدة الزامية داخل جامعتي القاهة وعين شمس " مثال زمالة حديثي الولادة "
3- لا يوجد تفرقه لمن هم فالزمالة مع من هم فالمكان سواء نواب او اخصائيين فالكل من حقه انه يمارس أي نشاط عملي داخل المكان بشكل عام " قد يكون هناك بعض التجاوزات " ولكن الكل فاهم ان الزمالة جزء من المكان وجاي يتدرب محدش حيقوله لا .
4- النظام النظري من المحاضرات والتدريب مسوؤل عليها اساتذة الجامعة " فأنت طول الوقت في كنفهم " عكس الماستر والدكتوراه انت في مكانك لا يعلم بك ولكن تتواجه بهم فالامتحان .
5- نظام الامتحان تم اقتباسه من نظام اجنبي مما يدعم الشهادة عموما.
6- الامتحانات النظرية والعملية ليست سهلة بالمره وتعتمد على كل ما هو جديد في تخصصك.
7- يمكنك من خلالها فقط التسجيل فالبورد العربي اعلى شهادة في الوطن العربي .
8- ميفعش التسجيل فيها بشكل اللايجال " ممكن تعملها فالماستر وانت لسه في اول نيابتك " وممكن تعملها فالدكتوراه وانت مسجل زمالة بس مينفعش تسجل زمالة الليجال عشان تدريبها الالزمي اللي حيحكم وانتقالك من مكان عملك لمكان تدريبك فدي في حد ذاته عملية منظمة وبتفيد المتدرب وبتضمن عدم العشوائية.
طبعا احقاقا للحق لو حنقارن الزمالة بالدكتوراه حنقارن مقارنة مشوهه لسبب انت بتقارن مين بمين ؟ شهادة بشهادة ولا دكتور بدكتور ؟
امثلة توضيحية :
1- الزمالة كشهادة اكينيكية تساوي في معظم تخصصاتها تساوي الدكتوراه ولا تقل عنها " مثال زمالة جراحة المخ والاعصاب 7 سنوات او زمالة القلب 5 سنوات ".
2- لو حتقارن اشخاص, فطبيب الصحة " الحاصل على الزمالة " اشتغل اكثر من طبيب الصحة اللي معاه دكتوراه .
3- عضو الجامعة اللي معاه دكتوراه اشتغل اكثر من طبيب الصحة اللي معاه ماستر ودكتوراه مع بعض " لانك ببساطه بتتعلم عندهم وهم مش عايزين يعلموك مش عشان انت مفقود فيك الامل " واشتغل اكثر من اللي معاه زمالة برضو " لقلة توفر الحالات في الاماكن التعليمية مقارنة بالجامعات.
4- الطبيب الحاصل على الماستر " ده مشتغلش خلال مدة شهادته نص شغل الزمالة ولا الدكتوراه " ده مش تقليل من الشهادة وانما ده واقع .

الخلاصة لأطباء الصحة الزمالة أفضل من أي شهادة بلا منازع وأنصحكم تقفوا صفاَ واحداَ للرفع من شأنها والكل يسجل فيها .
بالنسبة للي اختاروا الماستر فهم كان ده اختيار قد يكون اجباري بشكل ضمني لانهم متقبلوش فالزمالة او ده اللي متاح وقت تسجيلهم ودول ناس عليهم تكملة زمالة او دكتوراه " وانصحهم بالزمالة "
اللي اخذ دكتوراه ده خلاص تخطى أي مرحلة صراع واللي في طريقه للحصول عليها ربنا يوفقك برضو حضرتك بره دائرة الكلام ده.
أكرر انا طبيب عربي مريت بالشهادات الثلاثة وانقل لكم وجهة نظر محايدة وغير متضرر مما يحصل الان بينكم .
والله من وراء القصد


من https://www.facebook.com/groups/EgyptianBoard/

إرسال تعليق

0 تعليقات